V posteli s talentovaným sklářským výtvarníkem Františkem Jungvirtem

V jeho portfoliu se vyskytují designové vázy určené k běžnému užití i umělecké objekty plné fantazie. Na světových veletrzích ho najdete v selekci těch nejlepších sklářských produktů hned vedle prestižní francouzské sklárny Baccarat či Lalique. Nově i ve společnosti lůžkovin Flåm z kolekce MARIELI. 

Františku, proč jste si vybral pro svou další spolupráci právě značku MARIELI? Co musí splňovat partnerské značky, abyste se s nimi propojil? 

Většinou dám na první dojem, musíme si sednout lidsky. Příběh Terezie Täubelové (zakladatelka značky MARIELI) mě samotného inspiruje. Líbí se mi, když značky tvoří v Česku, rozvíjí místní řemeslo, jakým je třeba i produkce prémiových lůžkovin s tradicí sahající až do první republiky. A protože jsem designér, hodně dám i na vizuální styl, prezentaci a kvalitu samotného produktu. O synergii mé tvorby a MARIELI se ostatně můžete přesvědčit na fotografiích od Anny Pleslové z Andaz hotelu v Praze. 

 

foto Anna Pleslová: povlečení Flåm –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ MARIELI, kolekce VOLCANO od Františka Jungvirta, Andaz hotel

Co jste chtěl kolaborací se značkou MARIELI vyjádřit? 

Nejdůležitější bylo vybrat stejně hodnotově pojatý interiér. S Terezií jsme zvolili pokoj Adiny Mandlové v Andaz hotelu a zakomponovali produkty MARIELI (povlečení s peřinami a ručníky s vyšívaným monogramem), dále mé vázy s novinkou –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ šperkovnicí VOLCANO. Pokoj se vizuálně slučoval s naší představou o set designu, který dotáhla k naprosté dokonalosti stylistka Klára Tománková. 

foto Anna Pleslová: ručníky MARIELI, vázy od Františka Jungvirta

Unisexová kolekce Flåm skvěle ladí k pánským šperkovnicím VOLCANO…

Ano, v této kolekci posouvám šperkovnici z ryze dámské záležitosti do pánské a unisex roviny. Jsem přesvědčen, že šperkovnice nemusí být pouze křehkou a něžnou záležitostí dedikovanou ženám. V rámci kolekce VOLCANO jsem vytvořil ještě sérii luxusních ručně broušených táců na vonnou směs pot-pourri či okázalý dezert. Tyto skleněné objekty jsou inspirované sopečnými pohořími, lávovými jezery a přírodními reliéfy. Také jsou limitované a ručně číslované.

V čem dalším se kromě přírody inspirujete?

Ve své tvorbě dávám nový život již zapomenutým či tradičním sklářským technikám jako například v projektu pro jednu newyorskou galerii, kde jsem využil netradiční formu rytiny, která symbolizovala pohyb hmyzu. Vzniklo tak několik nápaditých křišťálových váz. Častokrát je rytina těžkopádná, nikdo se nad tím moc nezamýšlí a to je škoda. Rád také propojuji sklo s jinými materiály. Často přecházím od užitkových produktů jako skleničky, mísy, vázy k uměleckým objektům a konceptuálním instalacím. Takže na sklu mě nejvíc baví jeho škála neomezených možností, které nabízí.

Co se vám v poslední době povedlo? 

Mám radost z novinky Bloom –⁠ vázy ve tvaru srdce z ojedinělého rubínového skla, které  má tu vlastnost, že na sytosti červené barvy nabývá při ohřívání za procesu výroby u sklářské pece. Každá váza je tedy jedinečná, je nositelem příběhu vzplanutí lásky. Červená je barvou života a životní energie. Má vliv nejen na naši psychiku, ale i tělo. Zvyšuje puls a krevní tlak a rychlost dýchání.

foto váza Bloom od Františka Jungvirta

… a váš největší úspěch? 

To, že mě samy kontaktují světově uznávané galerie a má tvorba tak nezůstává pouze v Česku, ale dostává se do měřítka světového designu a umění. Za značku KLIMCHI mě zase těší, že se objevujeme na evropských veletrzích, jakým je například francouzský Maison & Objet a chtějí nás přeprodávat světové značky. Děláme tak dobré jméno českému sklu v zahraničí.

 

portrét František Jungvirt

Jak vznikají vaše produkty? 

Dělat sklo je kolektivní práce. Každý objekt projde minimálně deseti rukama. Spolupracuji se sklářskými mistry a špičkovými řemeslníky, kteří pro mě vyrábí skleněné produkty, já sám na sklo pouze někdy maluji a řeším technické záležitosti, aby byl návrh proveditelný a měl správné parametry. Sklářští mistři za sebou mají kolikrát přes patnáct let praxe, aby vůbec dokázali mé návrhy zhotovit. Navíc je nutná asistence několika dalších lidí, kteří skláři – mistrovi pomáhají. Já sám tedy zastávám pozici designéra a sklárny představují moje třetí ruce, které mi pomáhají s realizací. Vystudoval jsem střední školu zaměřenou na malbu na sklo, takže pokud mám něco malovaného, rád to zrealizuju. Ale vše ostatní přenechám znalcům.

Mimo to také vedete kreativní sekci společnosti KLIMCHI, která zazářila ve filmu Barbie. Jak se vám to povedlo? 

Byla to práce majitele firmy Lukáše Klimčáka. Pár sekund ve filmu, ale velký krok pro Česko, pro české sklo. Věřím, že spolupráce s Warner Bros bude pokračovat i nadále. České sklo má obrovské renomé, zejména v Emirátech, Británii nebo Americe. V zahraničí vědí, že české sklo je pojem a má vysokou kvalitu. České sklářství má stále co nabídnout, určitě jeho věhlas neskončil u olovnatého broušeného křišťálu.