Vzkaz pro všechny ženy: Užijte si dnešní Den, jak nejlépe dovedete

 MDŽ není žádným socialistickým svátkem. Prvotní myšlenka vznikla roku 1909 ve Spojených státech amerických jako připomínka stávky newyorských dělnic z 8. března 1908, která se nesla pod heslem Chléb a růže. Chléb měl symbolizovat ekonomické jistoty a růže lepší kvalitu života. Patnáct tisíc švadlen se tehdy snažilo prosadit volební právo pro ženy, kratší pracovní dobu a lepší platy. O dva roky později se tento svátek rozšířil i na starý kontinent. A i v MARIELI jej dnes slavíme, a to nejen proto, že náš tým tvoří převážně ženy… 

Příběh MARIELI totiž navazuje na ten prvorepublikový, kdy prababička Terezie Täubelové založila obchod s ložním prádlem. Záleželo jí na materiálech, které sama pečlivě vybírala, a také na zákaznících samotných, jejichž monogramy sama pečlivě vyšívala na povlečení. “Prababička je mojí inspirací, protože měla odvahu a nebála se jít za lepším. Celou rodinu přestěhovala do Prahy a to na přelomu minulého století. Jen když si to představím organizačně – dnes si najdeme nájem na dálku, máme internet, mobilní telefony a předem si vše dokážeme zajistit, dřív to bylo jiné…”, říká Terezie s obdivem a pokračuje…

“Když o tom tak přemýšlím, inspirací nejen v podnikání jsou mi ženy, které se nebály říct svůj názor nahlas. Nebály se vystoupit z davu, být jiné, jít si za svým. Obdivuji odvážné ženy, které si byly vědomy následků svých činů, ale ani to je od nich neodradilo. Pravda a svědomí byly silnější. Často si říkám, jestli bych, kdybych byla v podobném dějinném kontextu, dokázala být tak silná. Nevím.” 

Na otázku, jaké ženy jí jmenovitě imponují, odpovídá: “Historicky asi Milada Horáková, Afroameričanka Rosa Parks, která odmítla uvolnit místo v autobuse člověku s bílou kůží. Jako teenagerka jsem milovala knížky Petry Procházkové, hltala jsem je celé noci, toužila být jako ona a věřím, že moje původní nasměrování, tedy k bezpečnostní politice, ovlivnila právě ona. Dalším vzorem je například Michelle Obama. Také Sarah Blakely, zakladatelka Spanx, nebo Jo Malone – obě začínaly z ničeho a vybudovaly obří mezinárodní značky. Inspirují mě všechny ženy, které dělají něco pořádně.”

U nás Terezii inspiruje například dlouholetá ředitelka Plesu v Opeře, dnes podnikatelka a influencerka Zuzana Fryaufová (na IG známá jako Zuzeta), co otevírá společenská témata. "Ač to jsou témata společenská, bez ohledu na pohlaví, pořád jsou vnímaná jako ženská a feministická a nejsou tím pádem zase až tak moc populární. Zuzeta na to moc nehledí a letos spustila vlastní podcast Inbox, kam si zve zajímavé hosty a těmto tématům se věnuje do hloubky."

Dále například Květa Vostrá, která společně s manželem Šimonem postavila miliardový startup Ytica a teď úspěšně pokračuje v novém projektu Salted CX. “Květa má dvě malé dcerky, dlouhodobě neúnavně pomáhá Šatníku Nory Fridrichové, neúnavně každé ráno plave a ještě zůstala “normální”,” říká Terezie s úsměvem a nezapomíná zmínit také známou novinářku a šéfredaktorku magazínu Proč Ne?! – Gabrielu Marešovou, která si řekla proč ne a s dvěma malými dětmi takovou výzvu jako řídit časopis přijala, a dělá to skvěle, a Báru Karpíškovou (alias Bjukitchen), která právě teď slaví první výročí svého božího bistra stejného jména. “V Bjukitchen je vše dotaženo do posledního detailu – jídlo, design, servis. Bára to vydupala od první cihly po poslední talířek a ještě se pořád usmívá. Obdivuhodné!”

 

A7R08839

Foto: Zuzana Frylaufová na události "S MARIELI na skleničku v posteli"

A co by poradila ženám, které se chystají pustit do podnikání stejně jako ona? 

“V první řadě, jděte do toho pokud možno co nejdřív. Dřív, než máte rodinu a závazky. Když si můžete dovolit riskovat a strávit dny i noci v práci. To máte ten největší drive, energii, a největší šanci na úspěch. Nakopněte to, a pak si zakládejte rodiny. Jakmile máte děti, nikdy z logiky věci nemůžete mít stoprocentní focus na firmu. Neříkám, že to nejde, ostatně já taky začala až s dětmi, ale už je to jiné a já jsem si moc dobře vědoma svých limitů. A pak také, nebojte se, co si o vás myslí ostatní. Buďte slušné, spravedlivé, pravdomluvné, přímé, ať se můžete samy sobě podívat do očí. Ale neohlížejte se pořád na ostatní. Bude vás to brzdit, budete v začarovaném kruhu, pokud věříte sobě a svému nápadu, jděte do podnikání naplno.”